Tuesday, March 17, 2009

belansungkawa...

monday, 0630hrs: received email from my sis, 'cik ani dah meninggal'...shock,sad,nervous, i felt all that kind of feelings...i showed de msg to my sister, then suddenly, aku tya soalan bodoh, 'mcm maner ni? blik ker...?'kakak aku pon tonoyh kepala aku...bkn aper, blur skjp, mcm tb2 berenti berpk...

apalagi, dari aku nak amik unform, terus aku tukar ke baju kurung...kuar rumah tepat kul 7.15am, kakak aku ajak aku b'fast dulu..kitorg p la mkn kat rest rasamas...mkn roticanai, masing2 diam, tak berkata apa2...hati aku pon dr kuar rmh tadi tak berenti berdebar, bkn aku sorg, rupanyer kakak aku pon rasa perasan yg sama...

hbs mkn, dlm keadaan tak berapa nak selera, kitorg pon meneruskan perjalanan ke kg..lalu ijok, then tembus ke k. selangor..dlm hati aku terdetik, 'ni kang ntah2 terserempak dgn mak n ayah...'hmm, tak sampai 15 min kitorg keluar ke k.selangor tb2 kat satu traffic light ada org hon keta kitorg..betul la tu, mak n ayah...

tp ntahla, naper dr mlm td instinct aku sentiasa betul..satu example lg, selalunyer kakak aku akan pg kerja awal, dlm kul 6.15am, tp ntah naper, aku ajak dia pegi sama2 pg tu, so dia pon pegila lambat...aku mcm rasa yg Tuhan tu sj nak permudahkan perjalanan aku n kakak aku...blik kg satu keta....tak perlu la kakak aku kelam kabut dr tmpt keja dia kat damansara tu tb2 nak kelam kabut blik sendiri dgn nak mengadap jam lg kan...

sampai je depan laman umah, aku terus baca ayat kursi...aku salam sesaper yg aku kenal, included my grandfather...he said, dgn nada yg sebak,' maafkan cik ani, dia dah takder..'aku melangkah masuk rmh, aku mengadap arwah, dgn muka yg bertutup, aku buka kain yg menutupi kaki, aku bacakan surah an-nas dan hembuskan...aku beralih ke bahagian muka, dan menatapnyer...aku rasa pilu..terus teringat detik2 aku dan arwah waktu sihat, dia seorg yg ceria, suka kacau anak2 buah dia, dan juga seorg ibu yg sungguh penyayang...

aku tutup kain dimukanyer dan terus membacakan yassin...sampai habis..sehingga arwah dimandikan, dikapankan dan akhirnya...tb saat kaum keluarga memberi penghormatan terakhir dgn mencium jenazah..saat ini yg aku takkan lupakan...air mata aku terus mengalir di waktu anak sullung arwah(iza), yang baru 4 hari melahirkan anak sulung..iaitu cucu sulung kepada arwah...

dgn dalm keadaan berpantang, iza gagahkan juga untuk mencium arwah ibunyer..air mata aku terus mengalir...susah sgt nak berhenti..tb pula saat aku untuk mencium arwah sebelum disembahyangkan...selesai disembahyangkan arwah terus dibawa ke tanah perkuburan utk dikebumikan...masa berlalu begitu singkat, aku seperti tak percaya yang dia dah takder...

Sehingga akhirnya, aku pulang semula kerumah...masing2 kepenatan..jenazah selamat dikebumikan lebih kurang pukul 1015am..pakcik aku sempat berpesan 'yg hidup teruskan perjuangan, yang belajar terus berusaha, yang bekerja teruskan perjalanan, dan yg merancang nak kawen, teruskan dgn perancangan tu...(kakak aku n abg sepupu aku...)

dan bagi aku, aku akan teruskan niat utk sambung belajar, aku akan terus menyayangi dan akan terus berdoa sehingga hujung nyawa ku....yg baik datang dari Allah, dan yang buruk adalah dr kelemahan diri kita sendiri...

AL-Fatihah...

No comments:

Post a Comment